Om u een betere ervaring te bieden, maakt onze site gebruik van cookies. Om verder te browsen, moet u ons cookiebeleid accepteren

Akkoord

Cookie informatie

Onze site maakt gebruik van hulpmiddelen, zoals cookies, om uw ervaring te analyseren en te verbeteren. U kunt zich afmelden voor deze tracking:

Essentieel

Cookies die nodig zijn voor essentiële diensten en functies, zoals aanmeldingsformulieren, integratie van winkelwagentjes en toegangscontrole. Zonder hen kan onze website niet naar behoren functioneren en kunnen wij geen diensten verlenen. Deactivering is niet beschikbaar.

Deze parameters worden gedurende 24 uur bewaard

Wilt u een pand in vennootschapsbezit verkopen?
We vatten de situatie even samen: u bezit een of meerdere panden binnen een vennootschap. Deze panden zijn heel vaak afgeschreven en hun boekhoudkundige waarde is beperkt. De verkoop van dit pand zou dus een vermogensaanwas opleveren die, zoals elke winst van uw vennootschap, belast wordt aan 25%. Maar daar houdt het probleem niet op! Vergeet niet dat het bedrag van de verkoop opgenomen wordt in de balans van uw vennootschap ... en u zou dat bedrag liefst in uw eigen zak steken.

Eén oplossing: de vennootschap liquideren. Dan hoeft u enkel nog de liquidatie-uitkeringen van 30% betalen!

Hoe kunt u dit rampscenario vermijden?

Vastgoedaankoop.be neemt de aandelen van de vennootschap over en u kunt het bedrag onmiddellijk op zak steken.

Geen vermogensaanwasbelasting!
Geen liquidatie-uitkeringen!

Voor de volledigheid wijzen we nog op drie belangrijke punten:

1) Vastgoedaankoop.be heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in dit type van overname en beschikt over de nodige ervaring om deze verkoop zo snel mogelijk af te ronden. We beschikken over een fiscaal statuut (gespecialiseerd vastgoedbeleggingsfonds of kortweg GVBF) zodat wij de verkopende aandeelhouders de beste voorwaarden kunnen bieden.

2) De noodzaak om aan tafel te gaan zitten met uw boekhouder en de rekeningen van de vennootschap te overlopen.

3) Dan wordt de prijs vastgelegd afhankelijk van de fiscale latentie die uw boekhouder voor ons berekent.

Op basis van deze elementen zal VASTGOEDAANKOOP.BE dan uw aandelen kopen volgens deze procedure:

Vastlegging van de prijs van de aandelen -> overhandiging van alle documenten (data room) -> analyse van de rekeningen (due diligence) -> definitieve aanpassing van de prijs -> afsluiting (betaling, ondertekening van het aandeelhoudersregister)

Deze hele procedure neemt 2 tot 4 maanden in beslag.

Ons proces

Een aankoop in 3 stappen

1.Één enkel bezoek

Onze experts hebben aan één bezoek genoeg om de waarde van het pand te bepalen.
En waarom alle huurders storen? In de meeste gevallen hoeven wij enkel een deel van het gebouw te bezoeken.
Eenvoudig, snel ...

2.Een bod binnen 48 uur

Dit is definitief en onherroepelijk: geen opschortende voorwaarden voor de verkrijging van een krediet!
Als u dit bod aanvaardt, is uw pand definitief verkocht.

3.De verkoop wordt afgesloten door de ondertekening van de voorlopige koopakte opgesteld door uw notaris

Alles moet duidelijk en juist zijn en er zal een authentieke akte ondertekend worden binnen een maximumtermijn van 4 maanden ... of minder indien u dat wenst.
U kunt het pand bewonen na de ondertekening van de authentieke verkoopakte. Enkele van onze klanten hebben liever iets meer tijd om hun vertrek in alle rust voor te bereiden.

Vragenlijst

Moet u belasting betalen op de verkoop van een pand?

1/2

Woont u zelf in dit pand?

Enkele opmerkingen:

- De aanslag op bouwgronden bedraagt 33% in de eerste 5 jaar, 16,5% voor het 6e, 7e en 8e jaar.
- Als de Belgische fiscus van mening is dat u een speculatieve transactie hebt verricht, dan wordt het belastingpercentage verhoogd tot 33%. Een transactie wordt als speculatief bestempeld als dit geen normale vermogensbeheertransactie is.

Mijn pand verkopen