Dit zijn de mogelijke oplossingen:
1) Werken laten uitvoeren om te voorkomen dat de huiszwammen zich verspreiden en alle aangetaste delen van het gebouw behandelen.
U moet contact opnemen met een firma die gespecialiseerd is in dit type van behandeling. Die kan de omvang van de schade inschatten en u adviseren over wat u moet doen.
De kosten kunnen heel hoog oplopen en u zult werken moeten uitvoeren in het hele gebouw.
Tot slot willen we u eraan herinneren dat u uw koper moet informeren over de aanwezigheid van huiszwammen en over de uitgevoerde behandeling en werkzaamheden. In het kader van de verkoop moet u een PID (post-interventiedossier) overhandigen met een kopie van de facturen en alle details.
Het is WETTELIJK VERPLICHT om de koper duidelijk, volledig en eerlijk te informeren.
2) U beslist om niets te doen zonder de koper te informeren.
Opgelet, dat is zeer gevaarlijk. Het zou immers kunnen dat de koper een gerechtelijke procedure tegen u opstart om, terecht, een schadevergoeding te eisen indien hij kan aantonen dat u op de hoogte was van dit gebrek. Deze schadevergoeding zal niet beperkt blijven tot het bedrag van de werkzaamheden, maar ook rekening houden met de waardevermindering van het gebouw. De sommen kunnen dus heel hoog oplopen.
We raden deze gemakkelijke oplossing dan ook ter zeerste af.
3) U verkoopt het gebouw in zijn huidige staat aan een vakman.
U moet deze vakman op de hoogte brengen van de aanwezigheid van de huiszwammen, maar dat is dan ook alles. U draagt alle risico’s aan hem over en het is aan hem om alle werkzaamheden te laten uitvoeren. Uiteraard heeft deze oplossing het voordeel dat u juridisch gezien volledig ingedekt bent, maar wellicht ligt de prijs ook lager.
Kortom, huiszwammen in een woning of huurpand betekent niet noodzakelijk dat u niet kunt verkopen. U moet echter wel een keuze maken, waarvan we hierboven de voor- en nadelen hebben opgesomd. Achatimmobilier.be kent het probleem ‘huiszwammen’ en kan u een oplossing bieden door het gebouw onmiddellijk in zijn huidige staat te kopen.
Een aankoop in 3 stappen
1.Één enkel bezoek
Onze experts hebben aan één bezoek genoeg om de waarde van het pand te bepalen.
En waarom alle huurders storen? In de meeste gevallen hoeven wij enkel een deel van het gebouw te bezoeken.
Eenvoudig, snel ...
2.Een bod binnen 48 uur
Dit is definitief en onherroepelijk: geen opschortende voorwaarden voor de verkrijging van een krediet!
Als u dit bod aanvaardt, is uw pand definitief verkocht.
3.De verkoop wordt afgesloten door de ondertekening van de voorlopige koopakte opgesteld door uw notaris
Alles moet duidelijk en juist zijn en er zal een authentieke akte ondertekend worden binnen een maximumtermijn van 4 maanden ... of minder indien u dat wenst.
U kunt het pand bewonen na de ondertekening van de authentieke verkoopakte. Enkele van onze klanten hebben liever iets meer tijd om hun vertrek in alle rust voor te bereiden.
Moet u belasting betalen op de verkoop van een pand?
Woont u zelf in dit pand?